تاریخچه

بند لنگه در زمان هخامنشیان از بنادر معتبر محسوب می شده است و نام آن  گوگانا بوده است.آقای عبدالرضا تراکمه رئیس انجمن شهر بندر لنگه معتقد اند که ممکن است لنگه تغیر یافته با تعریف شده  (گوگانا) دوره هخامنشی باشد زیرا اهالی لنگه باستان شناس بودند . در زمان حاضر لنگه را با اعراب لنگو (LeNGo)تلفظ می کنند  و همان شباهتی که (تاوانه) یا(تاهونه) امروزی با دوران هخامنشی دارد لزا (لنگو)و(گوگانا) نیز  در ذهن ها می گردد. در جغرافی زمان هخامنشیان، از بنادر مهم و تجاری خلیج‌فارس اندک نام برده شده است. گمان می‌رود که بندر «گوگانا» همان بندر لنگه امروزی باشد که در دوران حکومت هخامنشیان از بنادر معتبر تجاری محسوب می‌شده است؛ ولی در اثر تغییر و تحولات تاریخی و عدم توجه، این بندر کم‌کم رو به انحطاط گذارده و از رونق آن کاسته شده است. در سال هزار و ششصد و سی و هشت «تاورنیه»- سیاح فرانسوی- طی سفر از بصره به بندر لنگه،‌ مدت دو روز در این بندر اقامت نموده و از آن به خوبی یاد کرده است. در سال هزار و هفتصد و شصت میلادی، اعراب جواسم سواحل جنوبی خلیج فارس طی یک مهاجرت وسیع، جزیره قشم و بندر لنگه و بندرشناس را تصرف کردند. در زمان کریم‌خان زند (هزار و هفتصد و هفتاد و سه- هزار و هفتصد و چهل و سه میلادی) سهولت ارتباط دریایی خلیج‌فارس از طریق بندرلنگه،‌ رونق تجاری قابل توجهی در بندر لنگه و بندر کنگ به وجود آورد و راه کاروان رو شیراز نیز به اهمیت بازرگانی این دو بندر افزود. اعراب جواسم به دستور کریم‌خان زند و بنا به سیاست نظامی او، در بندر لنگه سکونت گزیدند و در آبادی و رونق آن همچنان کوشیدند؛ به طوری که بندر فوق از مشهورترین بنادر خلیج‌فارس شد و در دوران قاجار، به عروس بنادر ایران معروف گردید. تا سال هزار و هشتصد و نود و شش میلادی، اعراب جواسم بر بندر لنگه تسلط داشتند. در سال هزار و هشتصد و هشتاد و نه میلادی در بندر لنگه دفتر کنسولگری فرانسه تأسیس گردید و از همین سال، گمرک بندر لنگه و بندرعباس زیر نظر و ریاست بلژیکی‌ها قرار گرفت. در سال هزار و هشتصد و نود و هشت میلادی یکی از افراد خانواده‌‌های حکومتی بندر لنگه به علت ضعف حکومت مرکزی، بندر لنگه و مناطق اطراف آن را تحت تصرف خود درآورد و علی‌رغم مخالفت دولت مرکزی ایران،‌ نمایندگانیرا جهت اداره امور بندر لنگه انتخاب نمود. در اوایل سال هزار و هشتصدو نودونه به سلطه او در بندر لنگه خاتمه داده شد. در اواخر حکومت سلسله قاجاریه، بندر لنگه روبه ویرانی گذاشت و از شروع جنگ جهانی اول تا بعد از جنگ دوم جهانی هزار و نهصدو چهل‌وپنج که انواع بیماری‌های واگیردار همراه با فقر و قحطی شیوع پیدا کرده بود، اکثر مردم این شهر فعالیت خود را تعطیل کرده، و به نقاط دیگر مهاجرت کردند. به همین دلیل به مرور زمان، نقاط مسکونی شهر خالی از سکنه شد و شهر فعالیت و چهره واقعی خود را  از دست داد و سپس آرام‌آرام رونق یافت. بندر لنگه امروزی شهری نسبتاً آباد است و همچنان فعالیت‌های تجاری آن روبه‌ گسترش می‌باشد. این بندراز طریق جاده‌های درجه یک و فرودگاه، با سایر نقاط ایران ارتباط زمینی و هوایی دارد و بستری مناسب جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی.این شهرستان محل اتصال سه استان مهم کشور بوده و دارای نزدیکترین بندرکشور به بندر آزاد ودبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس ویکی ازبنادر فعال در امر صادرات و واردات,صنایع شیلاتی و مجتمع مزارع پرورش میگو, صنایع دریایی کوچک جهت ساخت و تعمیر شناور های چوبی وفلزی...

۱- چهارمین مدرسه ای که توی ایران درست شده مدرسه محمدیه لنگه است.

۲-  فرودگاه لنگه دومین فرودگاه بین المللی در ایران بوده.

۳- اولین تلگراف در جنوب در لنگه بوده.

۴- از همه مهم تر در کتیبه های داریوش کبیر پادشاه ایران از لنگه نام برده شده.

۵- لنگه زمانی با فرانسه و انگلستان رابطه تجاری مستقیم داشتن.

نظرات 6 + ارسال نظر
آدینه بوک یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 12:01 ب.ظ http://www.adinehbook.com

سلام. به فروشگاه اینترنتی کتاب و CD آدینه بوک با تحویل رایگان هم سر بزنید.

آقا معلم یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 07:27 ب.ظ http://www.mualem.blogfa.com

تاریخچه ی خوبی بود..........
اما کاش فونتش رو درست می کردی بعد می گذاشتی تو وبلاگ............
در ضمن یه سایت برای شهرتون بزنید و کم کم توسعه اش بدین...............یا اکه هست معرفی کنین..............

نوید دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 12:13 ق.ظ http://www.cloob.com/club.php?id=4510

سلام گوگانا وبلاگت جالبه فقط یه خورده رنگ و رو بهش بده نکته جالبی که تو وبلاگت هست اینه که خودتو معرفی نکردی و این کارت با تمامی وبلاگ نویسا متفاوته لینک وبلاگتون رو با اجازه به لینکستان کلوب بندرلنگه اضافه کردم موفق باشی هم شهری ناشناس

آنتیگون دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 06:50 ب.ظ http://antigon.blogsky.com

اطلاعات خوبی بود...ممنون...

صادق دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:57 ب.ظ

سلام..
از مشاهده این وبلاگ بسی خرسند گشتم. نکات کلیدی و بسیار ارزنده مشاهده می شود. اما این بدان معنا نیست که از عیب و نقص در امان است.
پیشنهاد حقیر این باشد که جهت مطلوب تر کردن این وبلاگ اگر مطالب را خلاصه تر کنید خواننده با اشتیاق بیشتر ایشان را مطالعه می نماید.

کامیرا پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 12:34 ق.ظ http://www.bandarabbascity.com

سلام. اطلاعات خوبی بود. اما ای کاش بعد از کپی کردن متن آن را یک ویرایش ساده می کردید تا به صورت صحیح و خوانا در بیاید. خوب مثل اینکه بچه های بندر لنگه هم فعال تر شدند!‌خوشحالم. به بندرعباس سیتی هم سر بزنید. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد